När gamla hundar upptäcker det häftiga med att sitta

  Min låtsasmamma, tidigare sporadiskt omnämnd i bloggen, har för en tid sedan skaffat sig en ny liten läcker mobiltelefon. Försäljaren sade till henne att det är en riktig tjejmobil, bland de som köpte just den modellen
var kvinnor ruggigt överrepresenterade.
  Och det kan jag förstå. Det är en duktigt snygg, och mycket smidig mobiltelefon, som inte har penisförlängargrejerna som killmobiler ofta har, i stil med 3,2 megapixelkamera, kompass och björnsax.
  Den har allting i en noga övervägd lagomhet, och är framför allt enkel och snygg. Typ det som den fördomsfulla skulle säga passade fruntimmer.

  Iallafall.
  Hon köpte sig alltså en ny mobiltelefon. Den är alltså också enkelskött. Man behöver, om man tar den jobbigaste omvägen, bara trycka på tre knappar för att skriva ett sms.
  Min låtsasmamma fixar det inte.
  Hon kommer till mig och säger "Jack du måste hjälpa mig att ladda ner inställningarna som behövs för att skriva ett sms!".  Jag slänger en oengagerad blick på hennes hjälplöst utsträckta hand, i vilken den nonchalanta mobiltelefonen oförtjänt slappnar av. Och denna min smågranskande blick räcker nästan. Det enda man behöver göra för att skriva ett sms är att... skriva ett sms. Helt vanligt. Min låtsasmammas reaktion är grundad på ingenting och luft, för det finns inget problem. Jag visar henne hur man skriver ett sms, skickar på prov iväg det till min mobil, och det kommer smidigt och snabbt fram. Hon blir jätteförvånad, och tackar med beundran i rösten mig för hjälpen. För det här är ju bara fjärde gången jag visar henne magin kring sms-skickning.

  Det är dags för dem nu. Generationen före oss ska också upptäcka cybervärlden tids nog, och ta de första stapplande stegen in i den obefintliga världen, med alla dess sorter av relationer och företeelser.
  Det är en komisk uppenbarelse för mig när en förtioåring ivrigt pratar med mig om att den och den faktiskt har något så oerhört som en internetromans och så vidare och så vidare, när
jag hade min första ovan nämnda som tolvåring.

  För finns det ett område där dagens ungdomar har makten så är det ju det området som inte existerar. Egentligen är det väl inte förvånande, eftersom att ett annat område på vilket världens yngre halva överträffar den äldre ju är fantasin, ett område som också, rent konkret, är rätt abstrakt. Vi behärskar liksom utrymmena som bara behöver ett friskt sinne bättre, och när de äldre generationerna tar sig an att försöka behärska dem går det oftast mycket långsamt.
  Det är intressant, hoppas ni förstår hur jag menar.

Kommentarer
Postat av: Mingman

Jack jack, äntligen har du kommit "back on track" igen!
Första gången på veckor jag skrattat framför datorn...!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback